Actueel | 19 december 2024
19 december 2024

Sterkere creaties met Predictive AI

In het huidige dynamische medialandschap zijn bedrijven voortdurend op zoek naar manieren om de kracht van hun campagne te verbeteren. Sterke creaties hebben een multiplier-effect van meer dan 3,5 keer op impact van campagnes. Jori van de Spijker, Head of Brand & Communication bij DVJ Insights, schreef er een blog over. ▼ Bij DVJ Insights…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Marketinggids Responsible AI verschenen

VIA Nederland, DDMA en bvA hebben afgelopen week de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. De gids biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van AI in marketingactiviteiten. ▼ De gids wil handvatten bieden om een balans te vinden tussen innovatie en ethiek, en het bevat acht principes, verdeeld over drie pijlers: (1) wetgeving…

Actueel | 21 november 2024
21 november 2024

Virtuele influencers – nieuwe trend in marketing

In de afgelopen acht jaar heeft Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela (@lilmiquela), de harten van meer dan tweeënhalf miljoen Instagram-volgers veroverd. Maar er is iets bijzonders aan de hand: in tegenstelling tot de meeste van haar influencer-collega’s is Lil Miquela geen mens – ze is een virtuele influencer. Zeph van Berlo en Priska…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

De vier drijfveren van creatieve impact

Menselijke verbinding, dynamische visuals en de succesvolle integratie van merk en product zijn de belangrijkste drijfveren voor creatieve impact in reclame, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Meta, CreativeX en Kantar. ▼ Het onderzoek definieerde effectiviteit als de impact (per vertoning en als geheel) op de verkoop en de manier waarop advertenties de merkwaarde beïnvloedden….

Actueel | 07 november 2024
07 november 2024

10 marketingtrends om in de gaten te houden in 2025 

Kantar zet in Marketing Trends 2025 uiteen wat het komende jaar invloed heeft op marketing. Het rapport doet voorspellingen, ondersteund door houdings- en gedragsdata. Tien trends doen er volgend jaar toe, van merken die woke worden tot het oprekken van de grenzen van innovatie. ▼ Merken worden woke en dat legt ze geen windeieren  Uit…

Onderzoek | 12 september 2024
12 september 2024

Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI

Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…

Actueel | 29 augustus 2024
29 augustus 2024

Effective 100 2024: De data achter succesvolle campagnes

De creatieve strategieën achter de meest effectieve campagnes ter wereld zijn de afgelopen tien jaar veranderd, zo blijkt uit een nieuw rapport van WARC Creative: The Effective 100 2024: The data behind the winning campaigns. ▼ Het rapport (alleen beschikbaar voor abonnees van WARC Creative) analyseert de campagnes die in 2024 de Effective 100 hebben…

Actueel | 11 juli 2024
11 juli 2024

Online Dialogue overgenomen door Customer Collective

Marketing- en technologiecollectief Customer Collective heeft Online Dialogue overgenomen. Online Dialogue, gevestigd in Utrecht, bestaat 15 jaar en is een specialist in CRO en digital experimentation. Onlangs werd het bureau nog genomineerd voor de award voor bureau van het jaar van het Data & Insights Network. ▼ Online Dialogue heeft een indrukwekkend klantenbestand, waaronder grote…

Actueel | 09 juli 2024
09 juli 2024

Platform Innovatie Marketing (PIM) presenteert visiedocument

Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft afgelopen week het visiedocument ‘De marketingtoekomst in versnelling: AI en duurzaamheid als krachtbronnen’ gepresenteerd, bedoeld als gids voor marketingprofessionals die werken aan een innovatieve en duurzame mindset in de wereld van AI. ▼ Het visiedocument wil diepgaande inzichten en praktische aanbevelingen bieden om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met…

Actueel | 11 juni 2024
11 juni 2024

Dynata winnaar I-COM Global Data Creativity Awards

Dynata is winnaar van de I-COM Global Data Creativity Awards 2024. De bekendmaking was op 16 mei jl. in Malaga, Spanje. De awards worden jaarlijks uitgereikt voor baanbrekende werk op het gebied van data en marketing. Dynata’s inzending was ‘QualityScore’, een nieuwe methode voor het voorkomen van enquêtefraude en misbruik van AI door respondenten. De…

Actueel | 21 mei 2024
21 mei 2024

Validators lanceert Share of Content voor reclamecodering

Na een ontwikkelperiode van drie jaar lanceert Validators een AI toepassing die reclames op inhoud en vorm codeert. Share of Content wil marketeers een kijkje geven in de boardroom van de concurrenten. Het toont aan welke proposities (of Category Entry Points) worden geladen, welke middelen hiervoor worden ingezet en wat de kenmerken van deze uitingen…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Verbod op telemarketing mag geen gevolgen hebben voor tele-onderzoek

De Nederlandse regering is in gesprek met de EU-Commissie om lidstaten in staat te stellen huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. EFAMRO, ESOMAR en D&IN hebben het kabinet en de EU-commissie laten weten bezorgd te zijn over de gevolgen voor tele-onderzoek. De drie organisaties zeggen te willen pleiten voor een uitzonderingssituatie wanneer de EU zou besluiten…

Ook de laatste bytes ontvangen?