Onderzoek | 19 december 2024
19 december 2024

Dit zijn de Beste Kerstcommercials van 2024 – volgens het brein

Elk jaar geven merken miljoenen uit aan de kerstcommercials. Dit jaar waren er maar liefst 23, waaronder ook enkele buitenlandse merken met een Nederlandse twist. De hamvraag is of deze commercials ook doen waarvoor ze gemaakt zijn: de consument naar de winkel lokken. Voor het vierde jaar op rij onthult Unravel Research welke merken onze…

Onderzoek | 19 december 2024
19 december 2024

Consument kiest voor bewust leven

Human8 heeft voor de vijfde keer het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport uitgebracht. Het draagt als titel ‘Fulfillment Rewired’, en er staan 12  consumententrends in die een krachtige verschuiving naar een bewust leven benadrukken, te midden van aanhoudende wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller levenstempo. ▼ De afgelopen vijf jaar heeft Human8 zich verdiept in de behoeften,…

Onderzoek | 10 december 2024
10 december 2024

Nederlandse bedrijven halen €4,20 rendement uit elke euro AI-investering

Voor elke euro die Nederlandse bedrijven investeren in AI, krijgen zij gemiddeld €4,20 aan rendement terug. Dat blijkt uit de het IDC-rapport 2024 Business Opportunity of AI, in opdracht van Microsoft. Tegelijkertijd benadrukt het rapport dat succes tijd kost, tot wel gemiddeld acht maanden, en bedrijven zien doorgaans pas na 14 maanden financieel resultaat. ▼ AI…

Onderzoek | 28 november 2024
28 november 2024

Jongeren kiezen steeds vaker voor YouTube 


Met dagelijkse kijktijden die oplopen tot gemiddeld meer dan 50 minuten per persoon, streeft YouTube traditionele tv en streamingdiensten zoals Netflix en Videoland voorbij in populariteit. Uit data, verzameld door Google en Channel Factory, blijkt verder dat vooral jongeren steeds vaker voor YouTube kiezen. ▼ YouTube bereikte in mei 2024 meer dan 13 miljoen Nederlanders…

Onderzoek | 28 november 2024
28 november 2024

Babyboomers floreren, terwijl Gen Z mentaal worstelt

Nederlanders voelen zich gelukkig, al is er nog wel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van a.s.r. Nederlanders geven gemiddeld een  gelukscijfer van 7,4. Maar… één op de vijf Nederlanders voelt zich onvoldoende gelukkig, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen. ▼ Als je kijkt naar hoe gelukkig generaties zijn, dan…

Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties

In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…

Onderzoek | 21 november 2024
21 november 2024

Het verschil tussen inzicht en realiteit – een wereldwijde studie

Begin 2024 deed Ipsos onderzoek naar voorspellingen voor het toen nog voor ons liggende jaar. Wat is er van de visie terechtgekomen? Sommige mensen zaten er duidelijk naast: 50% voorspelde dat robots eruit zouden zien, denken en spreken als mensen, 31% dacht dat de oorlog in Oekraïne zou eindigen. Deze verwachtingen en de harde realiteit…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Lhbtiqa+ monitor: positieve trends

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voerde Ipsos I&O in samenwerking met Panteia en kennisinstituut Movisie onlangs de eerste meting van de vernieuwde lhbtiqa+-monitor uit. In deze monitor wordt de leefsituatie van lhbtiqa+-personen in Nederland en de opvattingen over lhbtiqa+-personen in Nederland in kaart gebracht. ▼ In de monitor wordt…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Mijn geheime wachtwoord is ‘qwerty123’

Vorige week verscheen de zesde editie van het jaarlijkse onderzoek van NordPass naar de 200 meest voorkomende wachtwoorden. Voor het eerst brengt dit onderzoek zowel persoonlijke als zakelijke wachtwoorden in kaart om accounts te beveiligen. De studie belicht populaire wachtwoorden wereldwijd, ook in Nederland. ▼ Hoewel favoriete wachtwoorden van Nederlanders zoals ‘locked’, ‘jemoeder’ en ‘lol123’…

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

De vier drijfveren van creatieve impact

Menselijke verbinding, dynamische visuals en de succesvolle integratie van merk en product zijn de belangrijkste drijfveren voor creatieve impact in reclame, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Meta, CreativeX en Kantar. ▼ Het onderzoek definieerde effectiviteit als de impact (per vertoning en als geheel) op de verkoop en de manier waarop advertenties de merkwaarde beïnvloedden….

Onderzoek | 19 november 2024
19 november 2024

Meer actie, minder woorden – hoe Gen Z de financiële sector uitdaagt

Toen Ruigrok onlangs het What’s Happening Finance 2024-rapport introduceerde, kwamen daarin opvallende trends binnen de financiële dienstverlening naar voren, zoals de groeiende bezorgdheid over bankfraude en de vraag naar duurzaamheid. In deze blog richt Fernando McDougal, Senior Research Consultant bij Ruigrok, zich specifiek op Gen Z. Hoe kijkt deze generatie aan tegen de rol van banken…

Onderzoek | 14 november 2024
14 november 2024

Gebrekkige datakwaliteit belemmert complexe toepassing AI

Datakwaliteit is nog steeds een van de grootste uitdagingen binnen datagedreven marketing. En het belemmert ook het gebruik van complexere AI-toepassingen. Dat blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO), een jaarlijks onderzoek van DDMA onder de marketingsector in Nederland. ▼ Het onderzoek laat zien dat de databeschikbaarheid en datakwaliteit voor veel organisaties in de marketingsector…

Ook de laatste bytes ontvangen?